Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2011

ΕΝΑΣ-ΕΝΑΣ ΧΩΡΙΣΤΑ... ΚΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ: Ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας για τη διαχείριση συναισθημάτων παιδικής ηλικίας

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης, στη Β΄ τάξη, το σχολικό έτος 2007-2008, στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Αγίας Παρασκευής. 

Βασικοί άξονες του προγράμματος
Α: Η ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ ΜΟΥ
1. Γνωριμία με την ομάδα
2. Περιγράφω τον εαυτό μου
3. Τι θέλω, τι μπορώ
Β: ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ
1.Ο καλός φίλος
2. Αν η φιλία ήταν...
3. Οι άλλοι μιλούν για μένα
Γ: ΓΝΩΡΊΖΩ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ
1. Αγάπη, χαρά, φόβος, θυμός, λύπη...
2. Ιστορίες από τον Κήπο με τις 11 γάτες
3. Ο ουρανός της αγάπης
Δραστηριότητες
Α: Η ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ ΜΟΥ
 Μιλάω για τον εαυτό μου: Πώς είμαι, τι μπορώ να κάνω καλά και τι όχι, τι μου αρέσει και τι όχι, ποια πρόσωπα αγαπώ, τι ονειρεύομαι, γιατί νομίζω ότι με αγαπούν οι άλλοι, τι εύχομαι για μένα, για τους δικούς μου, για όλο τον κόσμο...



Β: ΜΑΘΑΙΝΩ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ
Περιγράφω τη φιλία και τον φίλο. Τι περιμένω, τι προσδοκώ, τι μου αρέσει και τι όχι.
Πώς είναι ένας καλός φίλος; Τι κάνει, τι δεν κάνει... 
Γράψε πάνω στις ακτίνες του ήλιου τι θέλεις να έχει / να κάνει ο φίλος ή η φίλη σου. 
Γράψε ανάμεσα στις ακτίνες τι δεν θέλεις να έχει / να κάνει ο φίλος ή η φίλη σου.
Γ: ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ
Τι με κάνει χαρούμενο, τι λυπημένο...
Με τι θυμώνω, τι κάνω όταν θυμώνω...
Τι φοβάμαι, τι κάνω όταν φοβάμαι... 

Δραστηριότητα - Παιχνίδι: αναγνωρίζω συναισθήματα
Μαζεύουμε φωτογραφίες από περιοδικά, βιβλία, κλπ με πρόσωπα που εκφράζουν διάφορα συναισθήματα.
Αναγνωρίζουμε ότι μάλλον ένιωθαν: φόβο, χαρά, λύπη, αγωνία, τρόμο, έκπληξη, αηδία, επιθετικότητα, βία, νευρικότητα, ευχαρίστηση, ηρεμία, χαλάρωση, ευτυχία.
Κατασκευάζουμε ένα κολάζ ομαδοποιώντας τις φωτογραφίες κατά συναισθήματα.

Ζωγραφίζουμε σε χρωματιστό κυκλικό χαρτόνι ένα χαρούμενο πρόσωπο από τη μια μεριά και ένα λυπημένο από την άλλη. Σε κάθε πλευρά γράφουμε αντίστοιχες λέξεις: χαρούμενος, ευδιάθετος, γελαστός, πρόσχαρος, λυπημένος, στενοχωρημένος, αδιάθετος, απογοητευμένος, δυστυχισμένος.

Γράφουμε προτάσεις που ν' αρχίζουν με τα γράμματα της λέξης ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΣ.

Πώς νιώθουμε αυτή τη στιγμή; Σηκώνουμε ψηλά τα χαρτονένια πρόσωπα από την πλευρά που δείχνει τα συναισθήματά μας.

Χορεύουμε με τη μουσική.
Μόλις σταματά η μουσική, ένα παιδί λέει ένα συναίσθημα. Όλοι και κάνουμε το "άγαλμα" που νιώθει αυτό το συναίσθημα χρησιμοποιώντας όχι μόνο την έκφραση του προσώπου αλλά όλο μας το σώμα.

Κάρτες συναισθημάτων: Γράφουμε σε χαρτόνι πότε νιώσαμε ένα έντονο συναίσθημα στο σπίτι ή στο σχολείο.

Κατασκευάζουμε το λεύκωμα
Ερωτήσεις για το λεύκωμα συναισθημάτων

Αισθάνομαι χαρούμενος ή χαρούμενη όταν…..
(ή χαίρομαι όταν…….)
Αισθάνομαι απογοητευμένος ή απογοητευμένη όταν…..
(ή θυμώνω όταν………)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου