Μια τοπική ιστορία από το χωριό Δήμητρα του νομού Ηλείας
Το εγχείρημα του Θεόδωρου Ρέγκλη, διακρίνεται για την ευαισθησία με την οποία ανατρέχει σε πηγές, παρακάμπτοντας, ωστόσο, την πειθαρχία του ιστορικού λόγου, καθώς πρωταρχικός του σκοπός δεν είναι η συγκρότηση ενός επιστημονικού πονήματος, αλλά μια κατάθεση ψυχής για τον τόπο που γεννήθηκε, μεγάλωσε και επιστρέφει διαρκώς αναζητώντας στην αφετηρία της ύπαρξής του την αυτοσυνειδησία, όπως ο ίδιος δηλώνει από τις πρώτες κιόλας αράδες του βιβλίου.
Με λανθάνοντα αυτοβιογραφικό χαρακτήρα, καταγράφονται στο βιβλίο πτυχές της ιστορίας αυτού του τόπου, εμποτισμένες με ισχυρές συναισθηματικές αποχρώσεις, καθώς αποτελεί τη γενέτειρα του συγγραφέα.
Γαμήλιο τραπέζι στην πλατεία του χωριού, δεκαετία του '50 |
Η ανάγνωση του βιβλίου συνιστά μια περιπλάνηση στο χώρο κι ένα ταξίδι στο χρόνο, με φόντο την σκληρή καθημερινότητα της ζωής, μια σειρά από σκόρπιες αλλά σημαντικές για την εθιμική παράδοση πινελιές της ανθρώπινης δραστηριότητας κι ένα σημείο αναφοράς της ιστορικής, αλλά και της θρησκευτικής μας μνήμης, που αξίζει να μην τα προσπεράσει κανείς.
Έτσι, μέσα από ένα λόγο σύντομο και απλό, ένα λόγο που ρέει σε ρυθμούς έντονης ευαισθησίας και συνάμα λιτότητας, ένα λόγο που καταφέρνει να πει πολύ περισσότερα πράγματα απ' όσα γράφει, ο συγγραφέας μας φέρνει αντιμέτωπους με δυο σημαντικές συνιστώσες της ιστορικής έρευνας:
Πρώτον, την αμφίδρομη σχέση ατομικής και συλλογικής μνήμης. Με άλλα λόγια, από τη μία πλευρά το άτομο –ο συγγραφέας–, όταν αφηγείται ή γράφει κάτι που έχει διατηρήσει στη μνήμη του το κοινοποιεί και το μεταφέρει σαν πληροφορία και σαν ανάμνηση στο σύνολο στο οποίο ανήκει. Από την άλλη, όταν το ίδιο άτομο θελήσει να ανακαλέσει αναμνήσεις, ακόμα κι αν αυτές σχετίζονται με προσωπικά βιώματα, θα το κάνει μέσα από το πρίσμα του παρόντος, των κοινωνικών συνθηκών και των αντιλήψεων που η κοινωνική του ομάδα έχει θέσει.
Δεύτερον, τη σχέση μνήμης και λήθης: Η υποκειμενικότητα της μνήμης ουσιαστικά οφείλεται στο ότι τα άτομα και οι κοινωνικές ομάδες λειτουργούν επιλεκτικά. Επιλέγουν τι θα θυμούνται, τι θα ξεχάσουν, τι θα διασκευάσουν. Έτσι προκύπτει η λήθη, το αρνητικό της μνήμης. «Πρέπει να ξεχνάς για να θυμάσαι»!
Προετοιμασίες για το Πάσχα, δεκαετία του '50 |
Πολύτιμη όσο κι αν είναι άτακτη, η συλλογή των φωτογραφιών, που ο συγγραφέας που δεν διεκδικούν διακρίσεις ούτε για την τεχνική τους αρτιότητα ούτε για την αισθητική τους πρωτοπορία. Διεκδικούν, ωστόσο, την αξία τους ως ψήγματα μιας άφωνης πλην εύγλωττης αφήγησης της καθημερινής ζωής του τόπου, μιας αδέξιας αποτύπωσης στιγμών ενός αγροτικού πολιτισμού, σε μια εποχή που δεν είχε ακόμα αρχίσει η χωρίς επιστροφή αποδόμηση του βασικού του χαρακτήρα.
Φωτογραφίες που αποκαλύπτουν έναν κόσμο που υπήρξε δίπλα μας, και τον εξιδανικεύουν, γιατί εκεί βασιλεύει τώρα η σιωπή, η γαλήνη, η ενατένιση της ζωής μιας άλλης εποχής, που περνάει από μπροστά μας, εμφανίζοντας στιγμές των ανθρώπων που σταματούν για να χαμογελάσουν στο φακό ή συλλαμβάνονται επ’ αυτοφώρω στην καθημερινότητά τους, προσφέροντάς μας μια μη γραμμική ανάγνωση της πραγματικότητας αυτού του χωριού –ή όποιου άλλου– σε κερματισμένες ενότητες ζωής από το ξαναδιαβασμένο παρελθόν…
Η παρουσίαση του βιβλίου έγινε στο Κουρβισιάνειο Πολιτιστικό Κέντρο Γαστούνης, του Δήμου Πηνειού Ηλείας, στις 29 Ιανουαρίου 2011. Η συμμετοχή των κατοίκων της Δήμητρας στην εκδήλωση ήταν πραγματικά συγκινητική!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου